Berita SemasaSukan

Euro 2024: Sepanyol, Itali mara ke pusingan kalah mati

DUSSELDORF – Sepanyol berjaya mengekalkan rekod sempurna dalam Euro 2024 dengan kemenangan tipis 1-0 ke atas Albania awal pagi tadi.

Kemenangan tersebut memastikan Sepanyol menduduki puncak Kumpulan B dan melayakkan mereka ke pusingan 16 dengan rekod bersih tiga kemenangan daripada tiga perlawanan tanpa sebarang bolos.

Penyerang Sepanyol, Ferran Torres mendedahkan ketua jurulatih Luis de la Fuente telah membangkitkan semangat kem La Roja.

Beliau yang juga penjaring gol dengan menyudahkan hantaran Dani Olmo untuk menewaskan penjaga gol Albania, Thomas Strakosha.

Keyakinan dan momentum La Roja semakin memuncak, kali terakhir mereka memenangi ketiga-tiga perlawanan peringkat kumpulan adalah pada Euro 2008.

Dalam perkembangan yang sama, di kem Itali pula berjaya menyelamatkan maruah mereka dengan kemasukan pemain gantian, Mattia Zaccagni menjaringkan gol penyamaan lewat untuk membawa Azzurri mara ke peringkat kalah mati Euro 2024.

Penyandang juara itu, menduduki tempat ketiga dalam Kumpulan B dan hampir disingkirkan berikutan jaringan Luka Modric di Leipzig awal pagi tadi.

Namun, pada minit ke-98 masa kecederaan, Zaccagni menjadi wira apabila menjaringkan gol yang melencong untuk menewaskan penjaga gol Croatia, Dominik Livakovic.

Dengan kejayaan tersebut, Itali merampas tempat kedua daripada finalis Piala Dunia 2018, Croatia

Mereka akan menentang Switzerland dalam pusingan 16 pada Ahad depan untuk misi mempertahankan kejuaraan mereka diteruskan.

Show More

Related Articles

Back to top button