Berita Semasa

PRN Selangor: Polis terima 65 laporan setakat ini

Tiada kertas siasatan dibuka

CYBERJAYA – Sebanyak 65 laporan polis telah diterima sepanjang tujuh hari kempen Pilihan Raya Negeri (PRN) Selangor bermula sejak Sabtu lalu.

Ketua Polis Selangor, Datuk Hussein Omar Khan berkata, antara laporan yang diterima termasuk tiang bendera parti serta poster calon tumbang selain isu tidak puas hati.

Bagaimanapun, jelasnya, tiada kertas siasatan dibuka setakat ini berikutan kes-kes berkenaan disifatkan terpencil dan tiada unsur khianat.

“Tiada kertas siasatan dibuka melibatkan 65 laporan yang diterima sepanjang tujuh hari berlangsungnya PRN di negeri ini.

“Antaranya melibatkan bendera, poster tumbang dan isu tidak puas hati, yang mana kesemua kes ini tidak melibatkan elemen khianat sekali gus tiada kertas siasatan dibuka setakat ini,” katanya.

Beliau menambah, pihaknya akan meneruskan pemantauan bagi memastikan suasana sentiasa aman sepanjang PRN kali ini.

“Seperti yang dimaklumkan sebelum ini, kita mempunyai team cantas yang mana mereka ini ditugaskan dalam melaksanakan pemantauan dan tindakan segera sekiranya didapati terdapat sebarang pelanggaran undang-undang.

“Setakat ini, suasana PRN di Selangor berlangsung dengan harmoni dan saya harap ia kekal sebegini dalam memastikan proses PRN ini sentiasa berjalan dengan lancar,” katanya.

Dalam pada itu, beliau berkata, setakat ini pihaknya mengeluarkan sebanyak 243 permit melibatkan kempen dan ceramah di negeri ini.

“Hasil pemantauan dijalankan setakat ini mendapati sebanyak 176 kempen dan 67 ceramah diadakan dengan permit yang sah di keseluruhan 56 kerusi Dewan Undangan Negeri(DUN).

“Semua calon diingatkan supaya sentiasa mematuhi had masa berceramah dan pada masa sama tidak menjadikan masjid, surau atau mana-mana rumah ibadat sebagai tempat menggantung poster, iklan serta jadual calon yang bertanding,” katanya lagi.

Show More

Related Articles

Back to top button