Berita Semasa

Kementerian Pengangkutan tidak bercadang wajibkan pemasangan ‘dashcam’

Kementerian perlu pertimbangkan pelbagai aspek termasuk kos

KUALA LUMPUR – Kementerian Pengangkutan tidak bercadang mewajibkan pemasangan ‘dashcam’ atau kamera papan pemuka bagi semua kenderaan di negara ini.

Menterinya Anthony Loke berkata, walaupun pihaknya ada menerima beberapa cadangan mengenainya, namun kementerian masih perlu mempertimbangkan pelbagai aspek termasuk kos yang akan ditanggung rakyat sekiranya ia diwajibkan.

“Akan tetapi, kita menggalakkan pemasangan ‘dashcam’ terutamanya pada kenderaan-kenderaan daripada pengilang.

“Kalau mereka boleh pasang (dashcam) bersekali dengan kereta baharu, itu amat kita galakkan tetapi setakat ini kita belum mewajibkan lagi,” katanya selepas menghadiri program sesi libat urus Menteri Pengangkutan Bersama Editor Media, di sini hari ini

Hadir sama, Timbalan Ketua Setiausaha Dasar Kementerian Pengangkutan, Datuk Normah Osman dan Timbalan Ketua Pengarah (Perancangan dan Operasi), Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), Aedy Fadly Ramli.

Selain itu, Loke turut mengalakkan syarikat pengusaha bas untuk memasang peranti tersebut supaya dapat merakam dan dijadikan bahan bukti sekiranya terlibat dalam kemalangan jalan raya.

“Pemasangan dashcam ini satu bukti sekiranya berlaku kemalangan untuk mengetahui siapa yang bersalah atau yang patut bertanggungjawab,” katanya.

Sementara itu Loke berkata, statistik kemalangan jalan raya pada tahun lepas mencatatkan sebanyak 600,000 kemalangan manakala jumlah kematian adalah sebanyak lebih 6,500 orang.

“Kalau kita lihat stastistik, puratanya adalah 15 hingga 17 orang meninggal setiap hari dan jumlah ini satu angka yang besar.

“Setiap orang yang meninggal, bagi kita (kementerian) ini adalah satu tragedi yang tidak perlu berlaku kerana kemalangan jalan raya ini boleh dielakkan jika setiap pemandu mengambil sikap berhati-hati dan mematuhi peraturan jalan raya,” katanya.

Justeru itu, Loke berharap orang ramai dapat menjadi pemandu berhemah, sentiasa peka dan berhati-hati bagi mengurangkan risiko kemalangan jalan raya.

Show More

Related Articles

Back to top button