Berita SemasaHiburan

Kerajaan peruntuk dana RM104,850 untuk penggiat seni carum PERKESO – Fahmi Fadzil

KUALA LUMPUR – Kerajaan memperuntukkan dana sebanyak RM104,850 bagi penggiat seni mencarum dalam Program Kerjasama Skim Keselamatan Sosial Pekerjaan Sendiri (SKSPS).

Menteri Komunikasi, Fahmi Fadzil berkata, melalui inisiatif ini, 90 peratus caruman Pertubuhan Keselamatan Sosial (PERKESO) untuk penggiat seni ditanggung oleh kerajaan, manakala baki 10 peratus lagi ditanggung oleh Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (FINAS).

“Inisiatif ini akan memanfaatkan 4,500 penggiat seni dengan nilai caruman sebanyak RM232.80 setahun setiap seorang. 90 peratus nilai caruman ditanggung oleh pihak kerajaan manakala untuk baki 10 peratus lagi, sukacita saya umumkan ia akan ditaja oleh FINAS.

“Bermakna nilai tajaan buat 4,500 penggiat seni adalah sebanyak RM104,850,” katanya ketika berucap dalam Majlis Menandatangani Memorandum Persefahaman (MoU) SKSPS bagi penggiat seni antara FINAS dan PERKESO.

Mengulas lanjut, katanya, pemeteraian MoU ini melambangkan komitmen kerajaan untuk terus
membela dan meningkatkan taraf kehidupan para penggiat seni tanah air.

Beliau berkata, sejak diberi kepercayaan memimpin Kementerian Komunikasi bermula daripada Kementerian Komunikasi dan Digital sebelumnya, beliau bersama-sama pasukan di kementerian sentiasa berjuang untuk melindungi kebajikan penggiat industri seni dan kreatif tempatan.

“Golongan seniman sering berdepan cabaran dalam kerjaya mereka. Ada yang menghadapi ketidakstabilan pendapatan, tiada manfaat sosial seperti pelan persaraan dan faedah kesihatan, selain kurangnya jaminan kerja yang stabil.

“Tanpa struktur sokongan yang kukuh, kebajikan serta kesejahteraan mereka sering terabai. Menyedari senario ini, kerajaan melalui Kementerian Komunikasi dengan kerjasama Kementerian Sumber
Manusia mengambil inisiatif untuk memastikan pelaksanaan program ini,” katanya.

Sementara itu katanya, langkah proaktif yang diperkenalkan itu akan dijadikan dokumen rujukan dan panduan untuk menangani isu isu kebajikan pekerja.

Show More

Related Articles

Back to top button