Politik

PN akan jumpa TPM selesaikan isu peruntukan Ahli Parlimen pembangkang

CYBERJAYA – Perikatan Nasional (PN) akan mengadakan rundingan dengan Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Fadillah Yusof berhubung status peruntukan bagi pembangkang.

Timbalan Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, PN sudah melantik tiga Ahli Parlimen untuk membuat rundingan itu dalam masa terdekat.

Menurut Berita Harian, mereka yang dilantik tersebut terdiri daripada Ketua Pembangkang, Datuk Seri Hamzah Zainudin; Ahli Parlimen Kota Bharu, Datuk Seri Takiyuddin Hassan, dan Ahli Parlimen Putrajaya, Datuk Radzi Jidin.

“Rundingan akan dilakukan dalam tempoh terdekat, kita tidak tahu berapa jumlah peruntukan sebenar, namun Perdana Menteri (Datuk Seri Anwar Ibrahim) memaklumkan akan memberi jumlah yang sama dengan Ahli Parlimen kerajaan.

“Kita nak tengok bukti nanti dan apa syarat yang dikenakan,” katanya di Kota Bharu, semalam.

Tuan Ibrahim turut berharap peruntukan itu dapat disalurkan dengan kadar segera bagi membantu rakyat terutama ketika Ramadan.

“Saya jangkakan rundingan hanya berlaku sekali saja sebelum selesai,” katanya lagi.

Perdana Menteri sebelum ini menegaskan, beliau tidak menolak prinsip memberikan peruntukan kepada Ahli Parlimen pembangkang sepertimana yang diberikan kepada wakil rakyat pemerintah.

Anwar menyeru pihak pembangkang supaya berunding dengan pemerintah bagi menyelesaikan isu peruntukan Ahli Parlimen secepat mungkin.

Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button