Berita SemasaDalam Negeri

Jakim iktiraf lima lagi badan pensijilan halal dari luar negara

KUALA LUMPUR – Sebanyak lima lagi badan pensijilan halal luar negara ditambah dalam perakuan pensijilan halal terbaharu yang diiktiraf oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim).

Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup, Datuk Armizan Mohd Ali berkata, kemas kini itu dilakukan melalui pemindaan Jadual Kedua di bawah Perintah Perihal Dagangan (Perakuan dan Penandaan Halal) 2011.

Katanya, lima badan pensijilan itu adalah dari Brazil, Mongolia, Uruguay dan dua lagi dari Russia.

“Penambahan ini menjadikan jumlah keseluruhan badan pensijilan halal luar negara yang diiktiraf oleh Jakim adalah sebanyak 88 pihak berautoriti di 49 negara di seluruh dunia.

“KPDN berharap penwartaan pindaan ini akan memperkasakan perundangan dan industri halal negara selain melindungi kepentingan pengguna terutama yang beragama Islam,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Menurutnya, pindaan Jadual Kedua di bawah Perintah Perihal Dagangan (Perakuan Dan Penandaan Halal) 2011 itu sudah diwartakan pada 4 Oktober lalu dan berkuat kuasa sehari kemudian.

Sementara itu, beliau mendedahkan sebanyak 53 kes berkaitan halal telah dilaporkan dalam tempoh bermula Januari sehingga 30 September lalu.

Katanya, kesemua kes yang berkait dengan penggunaan logo halal palsu, tidak menggunakan perakuan halal dari pihak berkuasa dan banyak lagi itu melibatkan jumlah keseluruhan nilai rampasan sebanyak RM1.81 juta.

 

Show More

Related Articles

Back to top button