Hiburan

Hari pembukaan AIFFA 2023 meriah dengan kehadiran 300 delegasi ASEAN

KUCHING – Sebanyak 300 delegasi ganjil dari ASEAN menghadiri acara Asean International Film Festival & Awards (AIIFA) yang berlangsung di Old Courthouse Courtyard Kuching, Sarawak malam tadi.

Kehadiran delegasi-delegasi tersebut ke acara yang telah pun membuka tirainya pada Selasa lalu itu telah disambut Menteri Pelancongan Industri Kreatif dan Seni Persembahan Sarawak, Datuk Sri Haji Karim Rahman Hamzah.

Menurut Abdul Karim, sejak 2019, ini merupakan kali pertama pihaknya menerima delegasi filem ke acara berkenaan yang dikatakan mendapat sambutan luar biasa khususnya daripada jumlah peserta yang mengambil bahagian pada edisi kali ini.

“Kali terakhir kami mengalu-alukan delegasi filem adalah pada 2019, dan saya difahamkan acara ini mempunyai bilangan peserta yang paling ramai berbanding empat sebelum ini.

“Semasa pandemik, apabila kita semua terpaksa duduk di rumah, Industri Kreatif memainkan peranan yang begitu besar dalam kehidupan kita, menghiburkan kita, melalui filem, rancangan langsung yang dilakukan dalam talian, tik tok, Facebook dan pelbagai aplikasi lain,” katanya.

Menteri Pelancongan, Industri Kreatif dan Seni Persembahan, Datuk Seri Abdul Karim Rahman Hamzah.

Mengulas lanjut, Abdul Karim berkata, beliau gembira kerana industri kreatif khususnya di negeri Sarawak telah kembali rancak hasil dukungan penggerak Industri Kreatif ASEAN dan perkhidmatan penstriman dalam talian.

“Menjelang akhir tahun 2020, menurut data, satu bilion orang di seluruh dunia telah melanggan salah satu perkhidmatan penstriman dalam talian. Tidak perlu dikatakan, dalam talian sentiasa ada. Maklumat, hiburan, kemas kini kini diperoleh secara dalam talian.

“Saya gembira berada di sini, antara penggerak dan penggerak Industri Kreatif ASEAN – orang yang akan memberi kesan kepada apa yang kita lihat di pawagam, televisyen dan banyak lagi platform lain yang dimungkinkan melalui teknologi digital,” ujarnya lagi.

Untuk rekod, sebanyak 120 filem dari 10 buah negara anggota ASEAN telah menyertai festival filem berkenaan yang kini memasuki tahun keenam penganjurannya  pada 2 hingga 4 Ogos ini.

Sebanyak 17 kategori akan dipertandingkan bagi acara tersebut yang meliputi semua aspek utama bidang kreatif dan teknikal penghasilan filem.

Show More

Related Articles

Back to top button