Berita SemasaSukan

Malaysia raih pingat gangsa di Kejohanan Pingpong Asia ke-27

KUALA LUMPUR – Pasukan Malaysia mencipta sejarah apabila berjaya meraih pingat gangsa dalam Kejohanan Pingpong Asia ke-27 yang berlangsung di Astana, Kazakhstan.

Kejayaan itu adalah pencapaian pingat pertama negara sejak kejohanan tersebut diadakan.

Menteri Belia dan Sukan, Hannah Yeoh berkata, pasangan pemain Malaysia, Choong Javen dan Wong Qi Shen, yang berada di kedudukan ke-187 dunia, membuat kejutan apabila menumbangkan pasangan nombor satu dunia dari China di peringkat separuh akhir beregu lelaki.

“Kejayaan itu menandakan kali pertama Malaysia memenangi pingat dalam kejohanan tersebut sejak 54 tahun lalu.

“Ini merupakan pencapaian besar untuk sukan pingpong negara. Syabas kepada Choong Javen dan Wong Qi Shen atas kejayaan ini. Ia adalah satu detik bersejarah,” katanya menerusi satu hantaran di laman Facebook.

Pasangan pemain Malaysia itu mempamerkan semangat juang yang tinggi sepanjang kejohanan, menentang beberapa nama besar dunia dalam sukan tersebut.

Hannah turut berkata, kejayaan itu adalah satu kejayaan besar bagi Malaysia dan memberikan harapan baharu kepada perkembangan sukan pingpong negara.

Dalam masa yang sama, kejayaan pasukan Pingpong negara telah mendapat perhatian ramai netizen yang memberikan ucapan tahniah kepada atlet-atlet negara dan menzahirkan rasa bangga atas pencapaian mereka di pentas antarabangsa.

Show More

Related Articles

Back to top button