Berita Semasa

MCMC terima anugerah pada Majlis Anugerah Kecemerlangan Geospatial Dunia

CYBERJAYA – Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (MCMC) menempa nama di pentas global apabila berjaya meraih anugerah bagi kategori Telekomunikasi untuk Sistem Pengurusan Permit Infrastruktur Komunikasi (CIPM) pada Majlis Anugerah Kecemerlangan Geospatial Dunia 2024.

Forum Dunia Geospatial 2024, yang berlangsung selama empat hari bermula
sejak 13 Mei lalu di Rotterdam, Belanda, baru-baru ini bertujuan mengiktiraf dan meraikan kemajuan global dalam teknologi geospatial yang mengetengahkan penggunaan secara inovatif data berkaitan lokasi.

Menurut MCMC dalam satu kenyataan, CIPM adalah satu aplikasi penyelesaian proses pengurusan permit yang dibangunkan oleh MCMC, yang memberi impak yang besar kepada pihak berkuasa tempatan dan pemain industri telekomunikasi.

“Sistem perintis ini menguruskan lebih 31,000 struktur komunikasi mudah alih di seluruh Malaysia dan kini giat digunakan oleh lebih 1,300 pengguna daripada 110 PBT dan penyedia kemudahan rangkaian.

“CIPM telah mentransformasikan industri telekomunikasi dengan menghapuskan
ketidakcekapan, halangan birokrasi dan proses meluluskan permit secara
konvensional yang memakan masa, CIPM menyumbang kepada pengurangan
signifikan proses kelulusan daripada 90 hari kepada hanya 14 hari,” katanya.

Dalam pada itu katanya, CIPM mengendalikan lebih 16,000 transaksi permit secara tahunan dan menjana pendapatan sebanyak RM31 juta untuk PBT.

“Sistem yang inovatif ini bukan sahaja mempertingkat keberkesanan operasi bahkan juga meningkatkan tahap pematuhan peraturan oleh pemain industri.

“Pencapaian MCMC ini membuktikan keupayaan Malaysia sebagai peneraju
dalam inovasi teknologi selain menetapkan penanda aras baharu bagi industri telekomunikasi global.

“Pengiktirafan yang diterima pada Majlis Anugerah Kecemerlangan Geospatial Dunia adalah bukti kepada komitmen MCMC dalam memacu kemajuan dan kecemerlangan menerusi digitalisasi dan inovasi,” katanya.

Show More

Related Articles

Back to top button