Berita Semasa

Lebih 23 peratus pekerja alami berat badan berlebihan – Steven Sim

BATU MAUNG – Peningkatan jumlah pesakit kencing manis (diabetes) dan buah pinggang dalam kalangan pekerja di Malaysia kini berada pada tahap yang membimbangkan.

Menteri Sumbar Manusia, Steven Sim Chee Keong berkata, peningkatan tersebut dilihat mampu menggugat dari segi produktiviti di tempat kerja selain kualiti hidup yang rendah.

“Saringan yang dibuat terhadap 175,526 pekerja berusia 40 tahun dan ke atas pada tahun lalu sehingga Februari lepas mendapati sebanyak 59.9 peratus daripada mereka mempunyai masalah kolestrol tinggi, 23.52 peratus berat badan berlebihan (obesiti) dan 20.45 peratus ada darah tinggi (hipertensi).

“Kita juga mendapati penghidap kencing manis meningkat amat ketara kepada 20 peratus tahun lalu berbanding saringan yang dilakukan pada tahun 2013.

“Dalam tempoh 2012 hingga 2022 pula peningkatan perbelanjaan Pertubuhan Keselamatan Sosial (PERKESO) naik sebanyak sembilan peratus bersamaan RM28 juta akibat penyakit kencing manis,” ujarnya pada Program Pekerja Sihat dan Selamat yang diadakan di Jabil Circuit Sdn. Bhd., Bayan Lepas di sini pagi tadi.

Steven Sim

Yang hadir sama, Exco Belia Sukan dan Kesihatan, Daniel Gooi Zi Sen; Pengerusi Lembaga PERKESO, Datuk Seri Subahan Kamal; Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan PERKESO; Datuk Seri Dr. Mohammed Azman Aziz Mohammed; Naib Presiden Operasi Jabil Malaysia, Low Choon Yien dan Pengarah Urusan Jabil Malaysia, S.J Tan.

Dalam pada itu, Chee Keong memaklumkan bahawa PERKESO mensasarkan untuk menyaring 100,000 orang pekerja pada tahun ini yang berusia 40 tahun ke atas secara percuma.

“Untuk tambahan PERKESO menyasarkan untuk mewujudkan pusat dialisis di setiap negeri dalam tempoh dua tahun dari sekarang.

“Kita akan berbincang dengan KKM (Kementerian Kesihatan Malaysia) dari segi kelulusan, setakat ini cuma ada empat pusat dialisis milik PERKESO di Malaysia,” katanya.

Show More

Related Articles

Back to top button