Berita Semasa

Pembentangan cadangan pensijilan halal minggu depan

PUTRAJAYA – Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), Datuk Seri Mohd Na’im Mokhtar akan mengemukakan laporan cadangan berkaitan pensijilan halal untuk premis makanan bukan Islam kepada Kabinet minggu depan, seperti yang diarahkan Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Jurucakap Kerajaan Perpaduan, Fahmi Fadzil, dalam sidang media mingguan hari ini menjelaskan bahawa arahan tersebut datang terus daripada Perdana Menteri bagi memastikan langkah yang sesuai diambil sebelum cadangan itu dibincang secara rasmi oleh Kabinet.

“Perdana Menteri telah meminta Menteri Agama menyediakan laporan yang akan dibentangkan dalam mesyuarat Jemaah Menteri minggu depan,” katanya.

Fahmi juga mengulas mengenai kenyataan Ahli Parlimen Pasir Gudang, Hassan Abdul Karim yang mempersoalkan tindakan Mohd Na’im dalam mendedahkan cadangan tersebut sebelum ia dibincangkan dan dimuktamadkan oleh Kabinet.

Menurut Hassan, tindakan itu didakwa mencetuskan polemik dalam kalangan masyarakat pelbagai agama.

Tambah Fahmi, isu tersebut kini dianggap menyentuh sensitiviti melibatkan raja, agama, dan kaum (3R) selepas Ahli Parlimen Seputeh, Teresa Kok, memberi komen baru-baru ini.

Ketika diminta mengulas kenyataan Setiausaha Agung Pas, Datuk Seri Takiyuddin Hassan, yang mendakwa kenyataan Teresa seolah-olah memberi gambaran salah terhadap Islam, Fahmi menyeru semua pihak menunggu laporan dan kajian penuh daripada Mohd Na’im.

Beliau turut menegaskan bahawa isu pensijilan halal telah menjadi topik perbincangan Kabinet secara berkala, terutama dari segi pelaksanaannya, namun keputusan rasmi hanya akan dibuat selepas pembentangan oleh Menteri Agama.

Show More

Related Articles

Back to top button