Berita SemasaHiburan

Stacy terima Anugerah Darjah Kinabalu, terharu bakti seni dihargai

KUALA LUMPUR – Penyanyi popular, Stacy Anam, meluahkan rasa syukur dan terharu apabila namanya tersenarai sebagai penerima Anugerah Darjah Kinabalu (ADK) sempena ulang tahun Yang di-Pertua Negeri Sabah, Tun Juhar Mahiruddin yang ke-71.

Stacy atau nama Islamnya Ummu Shaikhah Stacy berkata, beliau mendapat tahu tentang anugerah tersebut melalui rakan artis, Marsha Milan.

“Alhamdulillah, saya sangat terharu dan bersyukur apabila dimaklumkan nama saya tersenarai sebagai penerima ADK.

“Pada mulanya, saya bertanya pada diri sendiri, layakkah saya menerima anugerah ini? Namun, saya gembira kerana bakat seni saya dihargai,” katanya kepada Harian Metro.

Anak kelahiran Penampang, Sabah itu turut menyatakan bahawa anugerah tersebut memberi suntikan semangat untuk terus memberi sumbangan kepada masyarakat, terutamanya di negeri asalnya.

“Saya pernah terbabit dalam konsert amal untuk Malim Gunung selepas gempa bumi besar di Kota Kinabalu. Kini, dengan anugerah ADK ini, saya merasa seolah-olah telah diberi tanggungjawab lebih besar sebagai anak seni untuk berbakti kepada masyarakat,” katanya lagi.

Berkecimpung selama 16 tahun dalam industri muzik, Stacy juga berkongsi hasratnya untuk kembali menetap di Sabah suatu hari nanti.

“Saya kini menetap di Semenanjung Malaysia bersama suami dan anak-anak, tetapi perasaan saya berbeza apabila pulang ke Sabah baru-baru ini. Saya merasa jiwa saya masih di kampung halaman dan impian saya adalah untuk kembali serta menyumbang bakti kepada masyarakat di sana,” katanya lagi.

Dalam perkembangan karier seni, Stacy merancang untuk menghasilkan lagu khas untuk Sabah bagi memeriahkan sambutan Pesta Kaamatan serta mengadakan konsert solo skala besar.

Selain Stacy beberapa artis lain turut tersenarai sebagai penerima ADK, termasuk Marsha Milan, Velvet Aduk, Elica Paujin dan Rosario Bianis. Anugerah ini mengiktiraf sumbangan mereka dalam bidang seni kepada negeri Sabah.

Show More

Related Articles

Back to top button