Bisnes & EkonomiLuar Negara

RM dijangka terus mengukuh mencecah RM2.90 bersamaan 1 Dolar Singapura

SINGAPURA – Kadar tukaran Ringgit Malaysia kepada Dolar Singapura dijangka akan mencecah RM2.90 tidak lama lagi menurut agensi media berpengakalan di negara ini.

Portal Wake Up Singapura yang memetik seorang pakar melaporkan, Ringgit Malaysia dijangka mencecah kadar tukaran lebih rendah daripada RM2.90.

Aliran positif itu sebahagian besarnya didorong oleh prestasi ekonomi Malaysia yang memberangsangkan dan perubahan terbaru dalam kadar faedah global.

Loo Cheng Chuan, seorang usahawan teknologi Singapura, menyatakan bahawa kenaikan ringgit ini wajar diberi perhatian oleh kedua-dua rakyat Malaysia dan Singapura.

Beliau mendapati ringgit telah meningkat daripada sekitar RM3.50 kepada kira-kira RM3.20 berbanding SGD dalam tempoh enam bulan lalu, menyaksikan peningkatan sebanyak 8 peratus.

Loo berpendapat, dua faktor utama menyumbang kepada pergerakan meningkat ini antaranya keputusan Rizab Persekutuan AS untuk menurunkan kadar faedah dan reformasi ekonomi Malaysia di bawah Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim.

“Kerajaan Malaysia juga telah memotong subsidi bahan api dan melaksanakan dasar yang sukar, seterusnya menyokong peningkatan mata wang,” katanya.

Selain itu Loo berkata, lonjakan ringgit membawa pelbagai implikasi untuk kedua-dua negara.

Bagi pengguna dan perniagaan Malaysia, mata wang yang lebih kukuh bermakna import lebih murah, yang merupakan kelegaan yang dialu-alukan selepas tempoh mencabar kejatuhan nilai ringgit sebelum ini.

Walau bagaimanapun, peningkatan ini juga memberikan cabaran kepada perniagaan berorientasikan eksport.

Ringgit yang lebih kukuh boleh mengurangkan keuntungan bagi syarikat-syarikat ini apabila menukar semula pendapatan asing kepada mata wang tempatan, memberi kesan kepada keuntungan mereka.

Show More

Related Articles

Back to top button