Berita Semasa

Sirajuddin Suhaimee dilantik Ketua Pengarah JAKIM

PUTRAJAYA – Datuk Dr. Sirajuddin Suhaimee secara rasmi mengetuai Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) sebagai Ketua Pengarah, berkuat kuasa hari ini.

Pelantikan beliau diumumkan oleh Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Shamsul Azri Abu Bakar dalam satu pengumuman hari ini.

Sirajuddin merupakan graduan Ijazah Sarjana Muda Syariah dan Undang-Undang dari Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), memiliki Ijazah Sarjana Sains Teknologi Maklumat dari Universiti Teknologi MARA (UiTM) serta Ijazah Doktor Falsafah dalam Sains Komputer dari University of South Australia (UniSA).

Pengalaman luasnya dalam pentadbiran bermula sejak 1992 sebagai Penolong Pengarah Dakwah di Jabatan Agama Islam Selangor.

Karier beliau terus berkembang melalui jawatan-jawatan penting di JAKIM termasuk sebagai Pengarah Bahagian Pengurusan Halal dan Setiausaha Pertama (Halal) di Suruhanjaya Tinggi Malaysia di Canberra, Australia.

Sebelum pelantikan sebagai Ketua Pengarah, beliau memegang jawatan Timbalan Ketua Pengarah (Dasar) di JAKIM.

Shamsul Azri dalam satu kenyataan menyatakan keyakinan bahawa Sirajuddin akan membawa pembaharuan dalam pengurusan hal ehwal Islam di Malaysia.

“Pelantikan beliau selaras dengan usaha memperkasa perkhidmatan awam dalam bidang agama, khususnya menerusi agenda reformasi yang lebih menyeluruh,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Sementara itu, dalam perkembangan berkaitan, kerajaan turut melantik Hakimah Mohd Yusoff sebagai Penyelaras Hal Ehwal Halal yang baharu, untuk menguruskan koordinasi antara JAKIM, Perbadanan Pembangunan Perdagangan Luar Malaysia (MATRADE) dan Halal Development Corporation (HDC).

Pelantikan itu dijangka memperkukuhkan lagi industri halal Malaysia di peringkat global.

Dengan kepimpinan baharu di JAKIM, negara bersedia menyaksikan era baharu dalam pengurusan hal ehwal Islam, khususnya dalam mempertingkatkan daya saing Malaysia di arena antarabangsa.

Shamsul Azri berkata, pelantikan Sirajuddin diharapkan dapat membawa JAKIM ke tahap yang lebih tinggi, menjadikan jabatan itu sebagai pusat rujukan utama dalam urusan agama Islam serta mengekalkan reputasi Malaysia sebagai hab halal dunia.

Show More

Related Articles

Back to top button