Berita Semasa

Malaysia komited realisasikan visi negara yang dipacu teknologi – Fahmi Fadzil

SEOUL – Malaysia komited untuk merealisasikan visi negara yang dipacu teknologi melalui inisiatif dan perkongsian strategik, kata Menteri Komunikasi Fahmi Fadzil.

Berucap pada persidangan GSMA M360 APAC 2024 menerusi sesi Building the AI-Enabled Digital Backbone, Fahmi berkata, pengendali rangkaian mudah alih di Malaysia telah menerajui usaha dalam Rancangan JENDELA Malaysia.

Jelas Fahmi, menerusi JENDELA, ia akan membantu dalam menghubungkan komuniti, memperkasakan perniagaan dan membolehkan individu mengambil bahagian sepenuhnya dalam ekonomi.

Fahmi berkata, Malaysia sedang bersedia untuk melancarkan rangkaian 5G kedua Malaysia, memfokuskan pada penggunaan yang pantas dan kos efektif serta menggalakkan penggunaan teknologi 5G dan 5G-Lanjutan dalam kalangan perusahaan.

“Satu peristiwa penting dalam perjalanan kami adalah kejayaan pemudahcaraan siaran langsung 5G-Advanced pertama Malaysia semasa acara Sukan Malaysia (SUKMA) 2024 baru-baru ini.

“Pencapaian ini, yang dimungkinkan oleh CelcomDigi dan U Mobile, menyerlahkan potensi transformatif sambungan generasi akan datang dan mempamerkan keupayaan Malaysia yang semakin meningkat dalam memanfaatkan teknologi 5G untuk penyiaran masa nyata berkualiti tinggi,” katanya.

“Di samping itu, Maxis telah merevolusikan pengalaman sukan di SUKMA 2024 dengan Smart Watching dan teknologi Smart AI Analytics, yang didayakan oleh 5G-Advanced,” katanya.

Fahmi Fadzil menghadiri persidangan GSMA M360 APAC 2024 menerusi sesi Building the AI-Enabled Digital Backbone di Seoul, Korea Selatan. – Foto BERNAMA

Dalam ucapan yang sama, Fahmi berpendapat terdapat banyak perkara yang perlu diusahakan oleh kerajaan di seluruh dunia, terutamanya di rantau Asia.

Fahmi berkata, Malaysia melihat peluang untuk bekerjasama dengan pihak seperti GSMA dan juga pengawal selia serantau untuk membincangkan beberapa perkara dengan lebih lanjut di Kuala Lumpur.

“Tahun depan, Malaysia akan mempengerusikan ASEAN dan akan terdapat beberapa forum berbeza di mana beberapa cabaran ini boleh dibawa sebelum ini, tidak kurang antara pelbagai pengawal selia serantau.

“ASEAN adalah pasaran yang sangat penting dengan populasi 660 juta jiwa dan KDNK lebih daripada AS$1.6 trilion. Ia adalah pasaran yang sangat menarik,” katanya.

Show More

Related Articles

Back to top button