Automatif & Teknologi

Malaysia berpotensi jadi hab teknologi kenderaan udara tanpa pemandu (UAV) – TPM Zahid

SHANGHAI- Malaysia berpotensi menjadi hab teknologi kenderaan udara tanpa pemandu (UAV) bagi rantau Asia Pasifik hingga ke Timur Tengah bermula tahun hadapan.

Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berkata, ia susulan pemeterian Memorandum Persefahaman (MoU) antara MARA Corporation dan Honeycomb Aerospace Technologies (Beijing) Co. Ltd di sini, hari ini.

Menurut Ahmad Zahid, kerjasama strategik ini menandakan langkah besar ke arah memajukan industri teknologi UAV di Malaysia melalui pemindahan ilmu dan teknologi.

“Antara pencapaian utama melalui kerjasama ini adalah pembangunan fasiliti pemasangan produk UAV di kampus UniKL MIAT Sepang, di mana proses pemasangan dan pemindahan teknologi ini akan dimulakan seawal minggu hadapan.

“Ini adalah langkah penting untuk memenuhi permintaan pasaran serantau yang semakin berkembang, termasuk di China dan Indonesia,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Mengulas lanjut, Ahmad Zahid yang juga Menteri Kemajuan Desa dan Wilayah berkata, dengan penglibatan UniKL dan sokongan penuh kepada agenda Pendidikan Teknikal dan Latihan Vokasional (TVET), ia membuka peluang besar kepada pelajar dan tenaga kerja tempatan untuk meningkatkan kemahiran dalam industri ini.

“Komitmen ini juga melibatkan pelaburan besar berjumlah RM100 juta untuk membangunkan fasiliti pemasangan dan kilang pembuatan UAV,” tambahnya dalam kenyataan itu.

Sementara itu, Timbalan Perdana Menteri turut melahirkan rasa yakin melalui usaha tersebut, ia dapat melonjakkan kemampuan Malaysia dalam industri UAV dan mengukuhkan hubungan ekonomi serantau.

“Terima kasih kepada semua pihak yang terlibat, semoga kerjasama ini menjadi kejayaan besar yang membuka lebih banyak pintu peluang untuk negara dan rakyat,” katanya.

Show More

Related Articles

Back to top button