Berita Semasa

Kementerian Perpaduan sasar 500 agensi kerajaan guna DDMS 2.0 menjelang 2025

PUTRAJAYA – Kementerian Perpaduan Negara (KPN) merancang untuk memperluaskan penggunaan Sistem Pengurusan Dokumen Digital 2.0 (DDMS 2.0) kepada 500 agensi kerajaan menjelang 2025.

Menterinya, Datuk Aaron Ago Dagang berkata, kini, sebanyak 370 agensi kerajaan menggunakan sistem pengurusan tersebut dan ia dijangka meningkat pada tahun mendatang.

“Sistem canggih ini menetapkan penanda aras baharu dalam kebolehpercayaan dan ketelusan dalam pengurusan rekod kerajaan. Pada masa ini digunakan oleh 370 agensi kerajaan, dengan rancangan untuk berkembang kepada 500 agensi menjelang 2025,” katanya dalam satu sidang media.

Terdahulu, Menteri Perpaduan merasmikan Seminar Antarabangsa pada Rekod Digital dan Kebolehterimaan Undang-Undang 2024 anjuran Arkib Negara Malaysia (ANM) di Hotel Everley, Putrajaya, hari ini.

Seminar ini bertepatan dengan sambutan Minggu Arkib Antarabangsa (IAW) keenam Majlis Arkib Antarabangsa (ICA) untuk tahun 2024, bertemakan #CyberArchives.

Tema ini bertujuan untuk memupuk dialog global di kalangan profesional dalam pengurusan arkib dan rekod serta memfokuskan kesan kemajuan teknologi ke atas arkib dan rekod.

Seminar Antarabangsa pada Rekod Digital dan Kebolehterimaan Undang-Undang 2024 anjuran Arkib Negara Malaysia (ANM) di Hotel Everley, Putrajaya, hari ini.

Selain itu, seminar ini juga bertujuan untuk mengumpulkan peserta tempatan dan antarabangsa untuk membincangkan pelbagai aspek rekod digital dan kebolehterimaan undang-undang mereka.

Mengulas lanjut, Aaron berkata, penggunaan DDMS 2.0 akan menjadikan rekod boleh diakses dalam sistem storan dalam talian, sekali gus mengubah keseluruhan proses pengurusan rekod.

“Pelaksanaan pengurusan rekod menggunakan DDMS 2.0 mengubah keseluruhan proses pengurusan rekod, kepada rekod fizikal di mana rekod fizikal diurus secara berpusat, menghapuskan keperluan salinan yang berlebihan.

“Selain itu, DDMS 2.0 membantu meningkatkan komunikasi dengan membenarkan sebarang rekod digital diarahkan serta-merta dalam organisasi bersama-sama dengan minit mesyuarat dan arahan kepada penerima masing-masing.

“DDMS 2.0 telah dipilih sebagai ‘Juara 5 Teratas’ di Sidang Kemuncak Dunia mengenai Forum Masyarakat Maklumat (WSIS) 2020 di Geneva, memperoleh undian tertinggi di bawah Kategori C6,” ujarnya lagi.

Sebagai rekod, pada tahun 2012, menerusi perkongsian dengan MAMPU dan Jabatan Digital Negara (JDN), DDMS 1.0 yang kini telah dinaik taraf sebagai DDMS 2.0 telah dibangunkan.

Selain itu, DDMS 2.0 juga menempatkan 12.3 juta rekod, memberi perkhidmatan kepada hampir 60,000 pengguna aktif terdiri daripada penjawat awam.

Show More

Related Articles

Back to top button