Luar Negara

Ketegangan memuncak di selatan Gaza, penduduk diarah berpindah

KHAN YOUNIS – Serangan roket oleh kumpulan Jihad Islam dari Gaza mencetuskan tindakan balas oleh tentera Israel, yang mengarahkan pemindahan penduduk di selatan Gaza.

Tentera Israel melaporkan kira-kira 20 peluru roket dilancarkan ke arah kawasan Khan Younis, kebanyakannya berjaya dipintas tanpa kemalangan jiwa.

Susulan itu, arahan pemindahan dikeluarkan kepada penduduk di Al-Qarara, Bani Suhaila, Rafah dan Khan Younis, hampir dua bulan selepas arahan serupa di Rafah sebelum serangan darat.

Briged Al-Quds menyatakan, serangan roket mereka adalah tindak balas terhadap tindakan Israel ke atas rakyat Palestin.

Sebelum ini, lebih sejuta orang telah dipindahkan ke Rafah menjelang pencerobohan darat.

Saksi melaporkan serangan udara Israel di Rafah dan kem pelarian Nuseirat menyebabkan seluruh Gaza kini berada dalam keadaan tegang.

Serangan berterusan oleh kereta kebal Israel di Shujaiya disertai dengan tembakan helikopter menyebabkan pertempuran di kawasan itu memasuki hari kelima.

Briged Al-Qassam berikrar untuk terus melawan tentera Israel di Shujaiya dan Rafah.

Tentera Israel pula mengumumkan mereka telah menewaskan banyak pejuang Hamas dalam serangan di Shujaiya, termasuk membunuh kira-kira 20 pejuang dalam serangan udara.

Seorang askar Israel juga dilaporkan terkorban di selatan Gaza, menjadikan jumlah korban tentera Israel dalam serangan darat kepada 317 orang.

Show More

Related Articles

Back to top button