Berita SemasaJenayah & Mahkamah

Peniaga kenakan caj 10 sen melalui bayaran kod QR dikompaun KPDN

MELAKA – Premis makanan di sebuah medan selera yang mengenakan caj 10 sen bagi setiap perbelanjaan RM10 melalui pembayaran kod QR yang tular di media sosial hari ini diserbu Kementerian Perdagangan Dalam Negeri Dan Kos Sara Hidup (KPDN) Melaka.

Dalam serbuan pada pukul 10.30 pagi tadi, pengusaha premis berkenaan dikenakan kompaun RM 200 melakukan kesalahan di bawah Akta Kawalan Harga dan Antipencatutan (AKHAP) 2011.

Pengarah KPDN Melaka, Norena Jaafar berkata, siasatan dilakukan mendapati peniaga wanita yang menguruskan kedai makan berkenaan mengaku mengenakan caj 10 sen bagi setiap RM10 pembayaran secara imbasan kod QR.

Dalam video yang ditularkan, wanita pemilik premis makanan berkenaan mengaku ‘terpaksa’ mengenakan caj berkenaan atas alasan caj berkenaan dikenakan oleh pihak bank terhadap peniaga.

“Bagaimanapun hasil semakan kami, pihak bank mengesahkan tiada sebarang caj tambahan dikenakan terhadap peniaga terbabit seperti didakwa,” katanya.

Norena berkata, tindakan peniaga berkenaan adalah satu kesalahan dan pihaknya akan membuka satu kertas siasatan mengenainya.

“Saya ingin menegaskan kenaikan sebegini tidak boleh dijadikan alasan susulan pelaksanaan subsidi diesel bersasar sejak awal bulan ini.

“Semua peniaga diingatkan agar mematuhi undang-undang dan tidak menaikkan harga sewang-wenangnya dengan memberi alasan tidak munasabah,” katanya.

Show More

Related Articles

Back to top button