Bisnes & Ekonomi

Malaysia sasar RM13 bilion eksport, pelaburan dari Ekspo Dunia 2025 di Osaka – Tengku Zafrul

KUALA LUMPUR – Malaysia secara rasminya mengumumkan penyertaannya dalam Ekspo Dunia 2025 Osaka, Kansai, Jepun, yang bakal berlangsung selama enam bulan iaitu pada 13 April hingga 13 Oktober pada tahun depan.

Menurut Menteri Pelaburan, Perdagangan dan Industri, Senator Tengku Datuk Seri Zafrul Abdul Aziz, beliau yakin Malaysia mampu memperoleh potensi eksport dan pelaburan bernilai RM13 bilion daripada penyertaan dalam Ekspo Dunia tersebut.

Katanya, penyertaan Malaysia adalah bukti komitmen kerajaan menarik pelaburan dan meningkatkan perdagangan sebagai petunjuk prestasi utama (KPI) dan pulangan pelaburan ( ROI) menerusi penglibatan dalam acara bertaraf dunia itu.

“Ekspo Dunia diadakan setiap 5 tahun, dan Ekspo Dunia Osaka, Kansai yang akan datang akan menampilkan pameran oleh lebih 160 negara yang mengambil bahagian. Dalam tempoh itu, lebih 28 juta pelawat dijangka melawat Ekspo Dunia di pulau Yumeshima, Osaka,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Terdahulu, Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Fadillah Yusof secara rasmi mengumumkan penyertaan Malaysia dalam Ekspo Dunia 2025 Osaka, Kansai, Jepun, dalam satu majlis di bangunan MITI di sini, hari ini.

Hadir sama, Menteri Perpaduan, Datuk Aaron Ago Dagang serta wakil Duta-duta Besar Jepun ke Malaysia.

Menteri Pelaburan, Perdagangan dan Industri, Senator Tengku Datuk Seri Utama Zafrul Aziz (tiga kiri) bersama Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Fadillah Yusof (empat kanan) dalam satu majlis pengumunan penyertaan Malaysia dalam Ekspo Dunia 2025 Osaka, Kansai, Jepun, di bangunan MITI hari ini. – Foto Najmi Zulkefle/Malaysia Tribune

Sementara itu, Tengku Zafrul berkata, MITI berbangga untuk menerajui penyertaan Malaysia dalam Ekspo Dunia 2025 Osaka, Kansai.

Katanya, pihaknya berhasrat untuk memanfaatkan platform strategik itu untuk menarik pelaburan berkualiti dan teknologi tinggi ke dalam negara serta mengembangkan pasaran sedia ada dan meneroka yang belum diterokai.

“Kerajaan juga akan memudahkan pemadanan perniagaan melalui Pavilion Malaysia dengan menawarkan ruang dan sokongan lain untuk rangkaian, mempamerkan produk dan perkhidmatan Malaysia, dan menjalin perkongsian strategik.”

“MITI juga mengetuai kerjasama merentasi pelbagai Kementerian, agensi, perniagaan dan pihak berkepentingan utama lain untuk menyerlahkan kemajuan dan aspirasi Malaysia merentasi pelbagai bidang keutamaan, termasuk reformasi perindustrian, pertanian mampan, tenaga boleh diperbaharui, pembuatan hijau, kehidupan pintar, pengurusan alam sekitar yang mampan. dan industri Halal.

“Bidang tumpuan ini diselaraskan dengan sektor kepentingan strategik untuk pertumbuhan ekonomi Malaysia, menjadikan Pavilion ini tempat yang ideal untuk perniagaan Malaysia mengembangkan jangkauan mereka dan meneroka pasaran baharu,” katanya.

Tambah beliau, tema keseluruhan untuk Ekspo Dunia Osaka ialah “Merancang Masyarakat Masa Depan untuk Kehidupan Kita” dan ia turut dilengkapi dengan tiga subtema iaitu “Menyelamatkan Nyawa”, “Memperkasakan Nyawa” dan “Menghubungkan Kehidupan”.

“Melengkapkan konsep dan tema keseluruhan Ekspo Dunia namun unik Malaysia, tema kebangsaan “Menjalin Masa Depan Dalam Keharmonian” akan membawa pengunjung untuk merasai bagaimana kepelbagaian budaya, ekonomi dan persekitaran negara kita wujud bersama dan berkembang maju bersama.

“Reka bentuk ‘jalinan’ mewakili sinergi yang halus namun kukuh untuk mencipta ‘tapestry’ yang indah, mempamerkan masyarakat Malaysia yang inklusif, kaya dengan budaya, diperkasa dan mampan.

“Platform berprestij ini juga memberi peluang unik kepada Malaysia untuk berkongsi pengalamannya dalam mengekalkan perpaduan dan keharmonian yang telah menggariskan kemajuan dan pembangunan sosio-ekonomi negara kita yang ketara selama lebih 66 tahun, dan yang berteraskan Rangka Kerja Malaysia Madani hari ini,” ujarnya lagi.

Untuk rekod, penyertaan Malaysia di World Expo Dubai dari 1 Oktober 2021 hingga 31 Mac 2022 menampilkan penyertaan lebih 400 syarikat Malaysia dengan Malaysia memperoleh hampir 5,000 petunjuk perniagaan dan berjaya merealisasikan RM8.3 bilion dalam perdagangan dan pelaburan.

Justeru itu, Tengku Zafrul berkata, MITI berazam untuk mengungguli pencapaian tersebut melalui Pavilion Malaysia pada ekspo yang akan datang.

Show More

Related Articles

Back to top button