Politik

BERSATU serah notis terhenti keahlian serta-merta kepada 6 wakil rakyatnya

KUALA LUMPUR – Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) telah menyerahkan notis terhenti keahlian dengan serta-merta kepada enam wakil rakyat parti itu yang mengisytiharkan sokongan secara terbuka kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Setiausaha Agung Bersatu, Datuk Seri Hamzah Zainudin berkata, bagi seorang lagi wakil rakyat, Suhaili Abdul Rahman, notis tersebut telah dihantar pada 17 Mei lalu.

“Setelah dimaklumkan kepada Majlis Tertinggi Perikatan Nasional (PN) yang bermesyuarat malam tadi, notis terhenti (keahlian) secara serta-merta telah diserahkan kepada enam orang wakil rakyat yang melakukan ketidakpatuhan di bawah Fasal 10.4 Perlembagaan Bersatu pada hari ini.

“Semua proses ini dilakukan dengan menepati lunas Perlembagaan parti dan perundangan negara sebagaimana diperuntukkan di bawah Perkara 49(A) Perlembagaan Persekutuan dan/atau di bawah undang-undang kerajaan negeri yang berkenaan,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Enam wakil rakyat tersebut adalah Ahli Parlimen Bukit Gantang, Datuk Syed Abu Hussin Hafiz Syed Abdul Fasal; Mohd Azizi Abu Naim (Gua Musang), Datuk Zulkafperi Hanapi (Tanjong Karang); Zahari Kechik (Jeli); Datuk Iskandar Dzulkarnain Abdul Khalid (Kuala Kangsar) serta Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Selat Klang, Datuk Abdul Rashid Asari yang mengisytiharkan sokongan kepada Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Amirudin Shari.

Show More

Related Articles

Back to top button