Berita SemasaSukan

Chelsea lantik Enzo Maresca sebagai pengendali baharu

LONDON – Pasukan Chelsea mengumumkan jurulatih Itali, Enzo Maresca sebagai pengendali baharunya, semalam.

Maresca,44, yang sebelum ini mengendalikan kelab Leicester City di Liga Championship, mengikat kontrak selama lima tahun, dengan pilihan sambungan kontrak selama satu tahun.

Difahamkan, Chelsea membayar sebanyak £10 juta kepada kelab Leicester sebagai pampasan mendapatkan khidmat Maresca termasuk enam anggota kejurulatihannya.

“Menyertai salah satu kelab terbesar di dunia seperti Chelsea merupakan impian bagi mana-mana jurulatih. Itulah sebabnya saya sangat teruja dengan peluang ini.

“Saya berharap dapat bekerjasama dengan pemain dan kakitangan yang sangat berbakat untuk membangunkan pasukan dan ang meneruskan tradisi kejayaan dan membanggakan dan peminat,” kata Maresca dalam satu kenyataan.

Maresca memulakan kerjayanya sebagai pemain bola sepak profesional dengan kelab West Bromwich Albion pada tahun 1998, dan menamatkan kerjaya sebagai pemain di kelab Hellas Verona pada musim 2016-17.

Antara pengalaman kejurulatihan beliau termasuk pernah menjadi pembantu Pep Guardiola di Manchester City pada musim 2020-21 dan mengendalikan kelab Serie B, Parma pada tahun berikutnya.

Dalam tahun pertamanya mengendalikan Leicester, Maresca berjaya membimbing kelab tersebut menjuarai kejuaraan liga pada musim lepas.

Kini, Maresca berdepan tugas besar membina The Blues menjadi empat kelab teratas Liga Premier setelah pengendali sebelum ini, Mauricio Pochettino meninggalkan kelab setelah tidak sependapat dengan barisan pengurusan tertinggi kelab.

Show More

Related Articles

Back to top button