Berita SemasaSukan

Mainoo tolak rakan, jaga sensitiviti Islam

WEMBLEY – Kobbie Mainoo melindungi pemain muslim dari disiram arak ketika sambutan kemenangan bersejarah Manchester United dalam perlawanan akhir Piala FA menentang Manchester City di sini.

Pemain muda berbakat itu, dilihat menunjukkan kecerdasannya bukan hanya di atas padang tetapi juga di luar padang apabila pantas membantu rakan sepasukan bergama Islam untuk elak dari disimbah arak.

Melalui sebuah rakaman video, situasi itu dilihat berlaku apabila pemain pertahanan, Lisandro Martinez mengumpulkan semua pemain untuk mengambil gambar bersama trofi di bilik persalinan sebelum tradisi menyembur arak (Champagne) bermula.

Namun, di sebalik kemeriahan itu, Mainoo melakukan sesuatu yang menarik perhatian.

Mainoo dilihat menarik rakan sepasukannya, Amad Diallo, daripada percikan Champagne yang disembur oleh rakan-rakan sepasukan.

Tindakan itu mencerminkan rasa hormat dan pemahaman Mainoo terhadap kepercayaan agama Islam yang dianuti oleh Diallo, di mana minuman beralkohol adalah dilarang.

Sementara itu, pemain lain menikmati percikan Champagne dalam sambutan kemenangan Piala FA tersebut.

Kemenangan ini disambut meriah oleh seluruh pasukan dan penyokong dan dijangka berlanjutan dalam beberapa hari akan datang.

Pada perlawanan Sabtu lalu, Mainoo mencetak gol kemenangan pada separuh masa pertama ketika United mendahului 1-0.

Gol tersebut ternyata menjadi gol kemenangan pasukan apabila berjaya menundukkan musuh tetangga mereka, Manchester City, untuk memenangi Piala FA yang ketiga belas dalam sejarah kelab.

Kejayaan itu juga memastikan tempat Manchester United dalam pertandingan bola sepak Eropah musim depan.

Show More

Related Articles

Back to top button