Berita SemasaJenayah & Mahkamah

Majlis Peguam bawa usul tentang keputusan Lembaga Pengampunan terhadap Najib

KUALA LUMPUR — Majlis Peguam hari ini akan membincang dan mengundi resolusi menentang pengurangan masa penjara terhadap bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan denda dalam kes SRC International oleh Lembaga Pengampunan.

Dalam mesyuarat agung tahunan (AGM) ke-78 pagi ini, Majlis Peguam dijangka memutuskan sama ada untuk mengutuk Kerajaan Persekutuan atas pindaan ‘regresif’ yang dirancang kepada undang-undang kewarganegaraan dalam Perlembagaan Persekutuan.

Dalam usul yang dicadang oleh bekas presiden Majlis Peguam, Zainur Zakaria dan disokong oleh Yeo Yang Poh yang juga bekas presiden, badan itu diminta supaya mempertimbangkan keputusan Lembaga Pengampunan dalam kes Najib.

Usul yang diterbitkan di laman web Majlis Peguam menegaskan, permohonan maaf Najib tidak sepatutnya diproses dan diputuskan kerana beliau hanya menjalani satu setengah tahun daripada hukuman penjara 12 tahunnya dan tidak membayar denda RM210 juta.

Usul tersebut juga menyatakan Majlis Peguam menganggap Lembaga Pengampunan bertindak ‘ultra vires’ atau melebihi Artikel 42 Perlembagaan Persekutuan apabila memutuskan untuk mengurangkan tempoh penjara Najib separuh dan mengurangkan denda kepadanya kepada RM50 juta.

Usul yang dicadang oleh Zainur menyatakan Lembaga Peguam yang akan datang perlu menentang kesahihan keputusan Lembaga Pengampunan melalui penfailan kehakiman.

Secara berasingan, anggota Majlis Peguam yang baru, Abhilaash Subramaniam, telah mencadangkan usul untuk mengutuk Kerajaan Malaysia atas pindaan regresif kepada undang-undang kewarganegaraan yang dicadangkan.

Usul yang disokong oleh anggota Majlis Peguam yang baru, Collin Arvind Andrew dan peguam Abang Mohd Iwawan Abg Narawi @ Abg Nawawi itu menetapkan lima bahagian utama untuk Majlis Peguam untuk membuat keputusan.

Ini termasuk resolusi mengutuk kerajaan atas pindaan regresif dan menyeru kerajaan Malaysia untuk meneruskan pindaan yang membolehkan kewarganegaraan automatik bagi anak-anak yang dilahirkan di luar negara oleh ibu warganegara Malaysia dan mengabaikan atau menangguhkan pindaan regresif yang dicadangkan.

Mesyuarat agung tahunan akan diadakan di Dewan Tun Abdul Razak, Menara Kembar Bank Rakyat di Kuala Lumpur.

Korum yang diperlukan untuk AGM hari ini adalah 500 ahli. Menurut laman web Majlis Peguam Malaysia, terdapat 21,570 ahli sah.

Show More

Related Articles

Back to top button