Berita SemasaLuar Negara

WHO gambarkan pesakit di Gaza hanya mampu menunggu ajal

GAZA – Seorang pegawai Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) menggambarkan keadaan hospital di Semenanjung Gaza semakin teruk dengan pesakit hanya mampu menunggu ajal susulan kekurangan kakitangan dan bekalan yang melampau.

Memetik laporan AFP, penyelaras pasukan perubatan kecemasan, Sean Casey berkata sepanjang lima minggu beliau berada di Palestin, beliau melihat pesakit setiap hari dengan luka melecur yang teruk serta patah tulang menunggu beberapa jam atau hari untuk mendapatkan rawatan.

“Mereka sering meminta saya untuk makanan atau air dan menunjukkan tahap terdesak yang kita lihat,” kata Casey kepada pemberita di ibu pejabat Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) di New York.

Beliau berkata, beliau hanya dapat melawat enam daripada 16 hospital yang berfungsi di Gaza, daripada 36 hospital yang wujud sebelum perang meletus.

“Apa yang saya lihat secara peribadi adalah kemerosotan pesat sistem kesihatan di samping tahap bantuan kemanusiaan yang semakin meningkat dan tahap akses kemanusiaan yang semakin berkurangan terutamanya ke kawasan di utara Strip,” ujarnya lagi.

Beliau menggambarkan melihat pesakit di utara yang pada dasarnya menunggu untuk mati di hospital yang tidak mempunyai bahan api, kuasa dan air.

“Kami cuba setiap hari selama tujuh hari untuk menghantar bahan api dan bekalan ke utara ke Bandar Gaza. Setiap hari, permintaan untuk pergerakan yang diselaraskan itu ditolak,” kata Casey.

Lebih buruk lagi, Casey berkata, hospital-hospital itu menghadapi banjir semasa beroperasi dengan kakitangan yang terhad serta rata-rata pesakit adalah penduduk Gaza yang telah dipindahkan dari rumah mereka.

“Pengarah hospital memberitahu saya bagaimana pakar bedah mereka, pakar bedah plastik, tidak boleh melakukan pembedahan, kerana dia keluar mengumpul kayu untuk membakar kayu apinya untuk memasak untuk keluarganya,” katanya.

Pertempuran telah melanda Gaza sejak serangan Hamas pada 7 Oktober yang tidak pernah berlaku sebelum ini ke atas Israel yang mengakibatkan kematian kira-kira 1,140 orang, kebanyakannya orang awam, menurut pengiraan AFP berdasarkan laporan rasmi Israel.

Sekurang-kurangnya 24,448 rakyat Palestin, kira-kira 70 peratus daripadanya wanita, kanak-kanak dan remaja telah terbunuh dalam pengeboman dan serangan darat Israel, menurut angka terkini kementerian kesihatan Gaza.

Hamas dan kumpulan pejuang yang lain menawan kira-kira 250 tebusan semasa serangan 7 Oktober dengan sekitar 132 kekal di Gaza, termasuk sekurang-kurangnya 27 dipercayai telah terbunuh akibat serangan Israel.

Turut menyuarakan gesaaan yang sama, Ketua Pengarah WHO, Tedros Adhanom Ghebreyesus, Casey berkata keperluan paling kritikal yang diperlukan di Gaza adalah gencatan senjata.

Di selatan, Casey berkata dia melawat kompleks perubatan Nasser, di mana mereka hanya mempunyai 30 peratus kakitangan dengan kira-kira 200 peratus melebihi kapasiti katil serta pesakit terpaksa dirawat di koridor dan di atas lantai.

“Saya pergi ke unit melecur di mana terdapat seorang doktor menjaga 100 pesakit.

“Bencana kemanusiaan yang berlaku setiap hari semakin buruk” kata Casey.

Show More

Related Articles

Back to top button