Bisnes & Ekonomi

Google pecat 12,000 kakitangan

SILLICONE VALLEY – Syarikat induk Google, Alphabet Inc akan menamatkan perkhidmatan kira-kira 12,000 pekerja di merata dunia dalam pusingan terbaru pemberhentian pekerja dalam sektor teknologi.

Ketua Eksekutif (CEO) syarikat itu Sundar Pichai mengumumkan demikian dalam satu memo kepada kakitangan Google yang dikongsi bersama Reuters.Syarikat induk Google, Alphabet Inc akan memotong 12,000 pekerjaan di merata dunia dalam pusingan terbaru pemberhentian pekerja dalam sektor teknologi.

Sundar Pichai mengumumkan demikian dalam satu memo kepada kakitangan Google yang dikongsi bersama Reuters.Google memecat sekurang-kurangnya 12,000 pekerja, iaitu kira-kira 6 peratus daripada tenaga kerjanya, menjadi syarikat teknologi terbaharu yang mengurangkan kakitangan ketika ledakan ekonomi yang dialami industri semasa wabak Covid-19 semakin reda.

Ketua Pegawai Eksekutif, Sundar Pichai memaklumkan kakitangan syarikat gergasi Lembah Silikon itu mengenai pemotongan e-mel yang turut disiarkan di blog berita syarikat itu.

Pemecatan itu bertambah kepada kehilangan puluhan ribu pekerjaan lain yang diumumkan baru-baru ini oleh Microsoft, Amazon, Facebook induk Meta dan syarikat teknologi lain ketika mereka cuba untuk mengurangkan perbelanjaan syarikat di tengah-tengah prospek industri yang semakin gelap.

Hanya bulan ini, terdapat sekurang-kurangnya 48,000 pemberhentian pekerjaan yang diumumkan oleh syarikat utama dalam sektor itu.

“Sejak dua tahun lalu kami telah melihat tempoh pertumbuhan dramatik,” tulis Pichai.

“Untuk memadankan dan memacu pertumbuhan itu, kami mengambil pekerja untuk realiti ekonomi yang berbeza daripada yang kami hadapi hari ini.”

Beliau berkata pemberhentian itu mencerminkan ‘semakan rapi’ yang dijalankan oleh Google terhadap operasinya.

Pekerjaan yang dihapuskan “antaranya termasuklah Alphabet, kawasan produk, fungsi, tahap dan wilayah,” kata Pichai.

Dalam pemfailan kawal selia lewat tahun lepas, syarikat itu berkata ia mengambil seramai 187,000 orang pekerja.

Pichai berkata Google yang diasaskan hampir suku abad yang lalu ‘terikat untuk melalui kitaran ekonomi yang sukar.’

Show More

Related Articles

Back to top button